دفاع همه جانبه
پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت نرسد . ( حضرت امام خمینی ، ره )
نویسنده: ابراهیم - ۱۳٩٤/٤/٢٥

امامت

قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا  قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی  قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ (بقره /124)

ترجمه ایه : من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم. ابراهیم گفت: از دودمان من (نیز امامانى قرار بده) خداوند فرمود: پیمان من، به ستمکاران نمى رسد مگر آنها که شایسته اند

هدف:شناخت جایگاه امامت و ویژگی های آن از منظر شیعه

مقام معظم رهبری :امامت ،یعنی همان اوج معنای مطلوب اداره جامعه در مقابل انواع و اقسام مدیریتهای جامعه

که از ضعف ها و شهوات و نخوت و فزون طلبی انسانی سرچشمه میگیرد.اسلام شیوه و نسخه امامت را به بشریت ارائه میکند ؛

یعنی اینکه یک انسان ،هم دلش از فیض هدایت الهی سرشار و لبریز باشد ،هم معارف دین را بشناسد و بفهمد.

امام : به معنای پیشوا و جمع آن ( ائمه ) است.در حقیقت به آنچه از او پیروی می شود امام میگویند؛خواه کتاب باشد یا انسان ،حق باشد یا باطل.


اهمیت :امام باقر (ع) میفرماید : بنای اسلام بر نماز ،زکات ،حج،روزه و ولایت استوار است .

زراره که از شاگردان بزرگوار امام بود،می پرسد :کدام یک از این امور مهم تر است ؟امام میفرماید:ولایت از همه مهم تر است

و سپس چنین توضیح میفرماید : زیرا ولایت کلید آنهاست و شخص والی دلیل و راهنمای آنهاست،همان ادله ای که بر ضرورت ابلاغ رسل وجود دارد

 از قبیل :حکمت خدا خدا حکیم است؛شخص حکیم کار بیهوده انجام نمی دهد.خلقت بدون وجود امام ،به هدف نمی رسدو... ،

عدالت خداوند ،قاعده لطف و ...برای اثبات امامت و ضرورت امامت هم قابل طرح است.

سوال و تمثیل : با وجود قرآن و کتاب آسمانی ،دیگر چه نیازی به امام است؟

پاسخ : قرآن ،کتاب قانون است و قانون به مفسر و مجری نیاز دارد.در نظام امروز جهان نیز ،در کنار قوه ی مقننه ،قوه مجریه و قضاییه وجود دارد،زیرا قانون به مجری و ضمانت اجرا نیاز دارد.

انعکاس امامت در قیامت :

در قرآن میخوانیم : روز قیامت هر گروه را در کنار رهبرشان ،فرا میخوانیم.(اسرا/71)

این آیه،نقش امام را در هدایت یا گمراهی پیروان به خوبی روشن می کند.نقشی که بهشت و جهنم را برای پیروان رقم میزند.

در قیامت ،مستضعفان به رهبران فاسد خود می گویند:اگر شما نبودید و مارا به حال خود وا می گذاردید،طبق فطرت خوداز مومنان بودیم.(سبا /31)

چهار شرط لازم برای امامت از نظر شیعه :

یک - علم خدادادی :آگاهی جامع از تمام رموز و اسرار قرآن و وقوف کامل بر شریعت و تمام احکام و قوانین دینی و آمادگی کامل برای پاسخگویی به شبهات ،همگی مستلزم آن اند که امام از علوم ویژه برخوردار باشد.

دو – عصمت : با توجه به وظایف و مسئولیت های امام،بدون عصمت ،این وظایف به صورت کامل و شایسته محقق نمی گردد.

سه – افضلیت : امام باید برتری علمی ،اخلاقی و معنوی نسبت به سایر افراد زمان خود داشته باشد.

چهار - منصوص بودن : تایید توسط خداوند و پیامبر اکرم (ص)

راهنما بودن امام :

در هر حرکت مادی یا معنوی ،چند چیز مطرح است:

یک - راه و مسیر   دو - وسیله و ابزار    سه - هدف و مقصد     چهار - رهبر و راهنما

الگو بودن امام :

حضرت علی (ع) می فرماید:شباهت مردم به رهبرانشان ،از تاثیرپذیری آن ها از پدران و مادرانشان بیشتر است.

امام باقر (ع):خداوند میفرماید:هر جمعیتی که رهبری فردی ستمگر را بپذیرند،مورد عذاب و غضب من هستند ؛گرچه آنان خود ،با تقوا و نیکوکار باشند و هرگاه مردمی ،رهبری امام عادلی را بپذیرند ،مورد عفو ولطف من هستند؛گرچه آنان به خود ظلم کرده و دارای رفتار بدی باشند.

ویژگی های لازم برای امام:

عصمت،سعه صدر ،عدالت ،دوری از هوی و هوس ،شجاعت،فضیلت و سابقه نیک ،حکم طبق کتاب خدا،عطوفت و سیاست،زهد و سادگی ،

حق گرایی و حق مداری ،قاطعیت در راه حق،پیشگامی در کارها ،بی تکلفی ،مدارا با مردم ،آگاهی از تاریخ گذشتگان ،

رسیدگی به مشکلات مردم،صبر و خداباوری ،اخلاص و دوری از مادیات،توانایی و علم سرآمد،دوری از امتیاز طلبی ،حفظ منافع اسلام نه منافع خود.

تعیین امام تنها از طرف خداست : بعد از آنکه خداوند حضرت ابراهیم (ع)را آزمایش نمود و او از عهده تمام امتحانات الهی پیروز در آمد

خداوند اورا به مقام امامت نصب فرمود :من تورا برای مردم ،امام قرار دادم.(بقره /124)در این ابلاغ ،

از جمله (انی جاعلک )استفاده میشود که نصب امام ،باید تنها از طرف خدا باشد؛زیرا امامت ویژگی ها و شرایطی دارد که فقط خدا از آن ها اطلاع دارد.

نتیجه :امامت یک امر ضروری است و دلایل فراوان بر آن قابل اقامه است . شخص امام با توجه به اهمیت وظایف ،ضرورتا باید معصوم باشد . مهم ترین شئون امامت عبارت است از : مرجعیت روحی و معنوی ،حفظ دین از انحراف ،زعامت سیاسی ،مرجعیت فقهی و علمی